To Facebook φέρνει τις δυνατότητες δημιουργίας εσόδων σε ένα ακόμη μέρος της υπηρεσίας του: τις ομάδες. Το κοινωνικό δίκτυο δοκιμάζει νέα εργαλεία που επιτρέπουν στους διαχειριστές ομάδων να κερδίζουν χρήματα, με νέες δυνατότητες αγορών, συγκέντρωσης κεφαλαίων και συνδρομής.
Η εταιρεία ανακοίνωσε τις ενημερώσεις στην ετήσια εκδήλωση Communities Summit, όπου είπε ότι οι νέες δυνατότητες θα βοηθήσουν τους ανθρώπους που διευθύνουν ομάδες να «διατηρούν» τις κοινότητες που έχουν δημιουργήσει. Με τις αλλαγές, το Facebook είναι οι διαχειριστές ομάδων με τρεις τρόπους για τη δημιουργία εσόδων από τις κοινότητές τους. Τα δύο πρώτα, κοινοτικά καταστήματα και έρανοι, αντικατοπτρίζονται σε άλλα σημεία της πλατφόρμας. Τα καταστήματα κοινότητας είναι μια επέκταση των υπαρχόντων λειτουργιών του Facebook και επιτρέπει στους διαχειριστές ομάδων να πουλούν θεματικά εμπορεύματα ή άλλα αγαθά. Ομοίως, οι έρανοι θα επιτρέψουν στους διαχειριστές να κάνουν crowdfund συγκεκριμένα έργα ή με άλλον τρόπο «αντισταθμίζουν το κόστος λειτουργίας της ομάδας».
Αλλά το τρίτο χαρακτηριστικό είναι εντελώς νέο: πληρωμένες υποομάδες. Οι υποομάδες είναι ουσιαστικά μικρότερες ομάδες-εντός-ομάδας όπου τα μέλη πληρώνουν μηνιαία αμοιβή για να συμμετέχουν. Ενώ το Facebook επιτρέπει επίσης στους διαχειριστές ομάδων να δημιουργούν δωρεάν υποομάδες, η πληρωμένη έκδοση της δυνατότητας είναι η τελευταία προσπάθεια της εταιρείας να δημιουργήσει προϊόντα που βασίζονται σε συνδρομές. Αλλού, το Facebook έχει κάνει διαφημιστικά τις συνδρομές ως έναν τρόπο για τους δημιουργούς να βγάλουν χρήματα, είτε μέσω ενημερωτικών δελτίων είτε μέσω συνδρομών θαυμαστών για streamers. Στο πλαίσιο των ομάδων, οι συνδρομές προορίζονται για να επιτρέπουν την πρόσβαση σε αποκλειστικό ή εξειδικευμένο περιεχόμενο, όπως “καθοδήγηση ή δικτύωση ή βαθύτερες συνομιλίες”.
Η Maria Smith, Αντιπρόεδρος Κοινοτήτων του Facebook, λέει ότι το Facebook δεν αναμένει ότι όλες οι ομάδες θα θέλουν ή θα χρειάζονται λειτουργίες επί πληρωμή, αλλά ότι πολλές ομάδες ήδη πωλούν τα δικά τους εμπορεύματα ή οργανώνουν εράνους. Επομένως, το να φέρετε τα εργαλεία απευθείας σε αυτά θα μπορούσε να είναι χρήσιμο. Από την άλλη πλευρά, οι ομάδες φιλοξενούν επίσης το πιο τοξικό και διχαστικό περιεχόμενο του Facebook και η εταιρεία κατά καιρούς αγωνίστηκε να κρατήσει υπό έλεγχο τις προβληματικές ομάδες.
Δεδομένου του ιστορικού του Facebook εδώ, είναι σχεδόν αναπόφευκτο ότι ορισμένες ομάδες θα βρουν τρόπο να κάνουν κακή χρήση αυτών των εργαλείων (το Facebook σχεδιάζει μια αργή διάθεση, επομένως οι περισσότερες ομάδες δεν θα έχουν πρόσβαση σε αυτές τις δυνατότητες αμέσως.) Ο Smith σημειώνει ότι οι υποομάδες θα έχουν τα ίδια εργαλεία εποπτείας με την ευρύτερη ομάδα και ότι θα μπορούσε σε ορισμένες περιπτώσεις να διευκολύνει τον χειρισμό του διαχειριστή. «Θα ταξινομήσει τις συζητήσεις στις διάφορες υποομάδες και στη συνέχεια θα μπορούν να τις διαχειριστούν πιο αποτελεσματικά», είπε. Πρόσθεσε ότι οι ομάδες και οι υποομάδες θα πρέπει επίσης να ακολουθούν τις εμπορικές κατευθυντήριες γραμμές της εταιρείας και τους κανόνες συγκέντρωσης κεφαλαίων.
Όσο και αν οι ομάδες έχουν κακολογηθεί, το χαρακτηριστικό είναι επίσης αυτό που το Facebook επισημαίνει συχνά ως απόδειξη ότι η πλατφόρμα του μπορεί να φέρει κοντά τους ανθρώπους και να είναι μια δύναμη για το καλό. Το Facebook έχει επίσης υποδείξει ότι οι ομάδες θα διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στο σχέδιό του για την οικοδόμηση ενός metaverse. «Εστιάζουμε στο να δημιουργήσουμε γέφυρες από τις εφαρμογές μας σε οθόνες 2D σε πιο καθηλωτικές εικονικές εμπειρίες», δήλωσε ο Mark Zuckerberg στην έναρξη της εκδήλωσης της Πέμπτης. «Το Facebook και οι ομάδες σας θα είναι κεντρικής σημασίας σε αυτό».
Ο Zuckerberg εξακολουθεί να εξηγεί τι σημαίνει Metaverse για το κοινωνικό δίκτυο και την εταιρεία που τώρα είναι γνωστή ως Meta. Αλλά δεν είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς ότι οι σημερινές ομάδες του Facebook θα μπορούσαν μια μέρα να κατοικούν σε εικονικούς χώρους εντός του μετασύμπαντος, αν και αυτό το όραμα εξακολουθεί να είναι «μακριά», λέει ο Smith.
Εκτός από τις νέες δυνατότητες δημιουργίας εσόδων, το Facebook ανακοίνωσε πολλές άλλες ενημερώσεις για ομάδες, όπως:
- Νέες δυνατότητες προσαρμογής που επιτρέπουν στους διαχειριστές να αλλάζουν χρώματα φόντου, στυλ γραμματοσειράς και άλλες πτυχές του τρόπου με τον οποίο φαίνονται οι ομάδες Οι
- συνομιλίες κοινότητας για να διευκολύνουν τους διαχειριστές και τους επόπτες ομάδων για να προσεγγίσετε ο ένας τον άλλον
- Μια νέα ενότητα “επιλεγμένη” ώστε οι διαχειριστές ομάδων να μπορούν να καρφιτσώνουν περιεχόμενο που παραμένει στην κορυφή της ομάδας
- To Facebook σχεδιάζει επίσης να αρχίσει να δοκιμάζει ένα νέο σύνολο λειτουργιών που θα βελτιστοποιήσουν τις ομάδες και την εμπειρία Σελίδων για τους διαχειριστές που διαχειρίζονται και τις δύο ομάδες και αντίστοιχη σελίδα. Δεν είναι ακόμα απολύτως σαφές πώς ακριβώς θα λειτουργήσει αυτό, αλλά το Facebook λέει ότι στόχος είναι να φέρει ορισμένες λειτουργίες που αφορούν συγκεκριμένες ομάδες, όπως εργαλεία εποπτείας, στις Σελίδες, δίνοντας επίσης στους διαχειριστές τη δυνατότητα «να χρησιμοποιούν επίσημη φωνή όταν αλληλεπιδρούν με την κοινότητά τους».