Η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) θα υιοθετήσει τον Νόμο για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες, ο οποίος έχει σχεδιαστεί για να είναι ακόμη πιο ισχυρός από τον Νόμο για τις Ψηφιακές Αγορές. Ο νέος νόμος θα τεθεί σε ισχύ το 2024 και θα επηρεάσει κολοσσούς όπως το Facebook που βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στη δημιουργία προφίλ χρηστών για στοχευμένη διαφήμιση.
Ο νόμος της ΕΕ για τις ψηφιακές υπηρεσίες επιδιώκει να επιφέρει μεγαλύτερη διαφάνεια σχετικά με τους αλγόριθμους που διέπουν την πλειονότητα του περιεχομένου που παρέχεται στους χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Συγκεκριμένα, ο νέος νόμος απαγορεύει ουσιαστικά τις διαφημίσεις που στοχεύουν άτομα με βάση τη θρησκεία, τον σεξουαλικό προσανατολισμό, την εθνικότητα ή τις πολιτικές πεποιθήσεις τους. Επιπλέον, καμία εταιρεία διαδικτύου δεν θα επιτρέπεται να προβάλλει στοχευμένες διαφημίσεις σε ανηλίκους.
Μιλώντας για αλγόριθμους, ο νόμος για τις ψηφιακές υπηρεσίες θα αναζητήσει πληροφορίες και σαφήνεια σχετικά με τις διαδικασίες που χρησιμοποιούνται για την προβολή περιεχομένου στους χρήστες. Επιπλέον, οι εταιρείες μέσων κοινωνικής δικτύωσης θα πρέπει να προσφέρουν εναλλακτικά συστήματα που δεν βασίζονται στο προφίλ. Με άλλα λόγια, οι πλατφόρμες θα πρέπει να προσφέρουν χρονολογικές ροές αντί για περιεχόμενο που είναι διατεταγμένο από αλγόριθμους βελτιστοποίησης με στόχο την ενίσχυση της αφοσίωσης και την αύξηση της προβολής διαφημίσεων.
Μιλώντας για τον Νόμο για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες, η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν δήλωσε:
Η σημερινή συμφωνία για τον Νόμο για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες είναι ιστορική, τόσο ως προς την ταχύτητα όσο και ως προς την ουσία. Θα διασφαλίσει ότι το διαδικτυακό περιβάλλον παραμένει ένας ασφαλής χώρος, διασφαλίζοντας την ελευθερία έκφρασης και τις ευκαιρίες για τις ψηφιακές επιχειρήσεις. Δίνει πρακτική εφαρμογή στην αρχή ότι ό,τι είναι παράνομο εκτός σύνδεσης, πρέπει να είναι παράνομο στο διαδίκτυο.
Οι εταιρείες του Διαδικτύου που θα διαπιστωθούν ότι παραβιάζουν τους κανόνες και τους κανονισμούς που ορίζονται στον Νόμο για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες θα μπορούσαν να τιμωρηθούν με πρόστιμο έως και έξι τοις εκατό του παγκόσμιου τζίρου τους. Οι επαναλαμβανόμενοι παραβάτες ή οι εταιρείες που επιχειρούν να παραβιάσουν τις κατευθυντήριες γραμμές, θα μπορούσαν επίσης να ζητήσουν προσωρινή ή μόνιμη απαγόρευση λειτουργίας ή προσφοράς υπηρεσιών εντός της ΕΕ.
Οποιαδήποτε εταιρεία έχει τουλάχιστον 45 εκατομμύρια χρήστες στην ΕΕ θα πρέπει να συμμορφωθεί με τον νόμο για τις ψηφιακές υπηρεσίες. Περιττό να προσθέσω, εκτός από το Google και το Meta. Η Apple, η Microsoft, η Amazon και το Spotify θα πρέπει επίσης να συμμορφωθούν με τους νέους νόμους.