Οι δυσλειτουργίες λογισμικού στη δωρεάν υπηρεσία διαδικτύου οδηγούν σε ανεπιθύμητες χρεώσεις για τους χρήστες, σύμφωνα με έγγραφα που έλαβε ο πληροφοριοδότης Φράνσις Χάουγκεν και κοινοποιήθηκαν στη Wall Street Journal. Οι λειτουργίες επί πληρωμή, όπως τα βίντεο, εμφανίζονται στη δωρεάν λειτουργία της υπηρεσίας, παρόλο που τα κλιπ είτε υποτίθεται ότι παραμένουν κρυφά είτε προειδοποιούν τους χρήστες για χρεώσεις δεδομένων. Όταν οι χρήστες πατούν το περιεχόμενο, αντιμετωπίζουν λογαριασμούς εταιρείας κινητής τηλεφωνίας που μπορεί να είναι ιδιαίτερα δύσκολο να πληρωθούν για το κοινό-στόχο της υπηρεσίας των χρηστών στις αναπτυσσόμενες χώρες.
Η ολίσθηση φαίνεται να ήταν επικερδής για τους μεταφορείς. Οι εκτιμώμενοι πάροχοι της Meta χρέωναν δωρεάν χρήστες περίπου 7,8 εκατομμύρια δολάρια το μήνα από το περασμένο καλοκαίρι. Το ζήτημα ήταν ιδιαίτερα σοβαρό στο Πακιστάν, όπου οι χρήστες φέρονται να χρεώνονται συνολικά 1,9 εκατομμύρια δολάρια το μήνα.
Ένας εκπρόσωπος της Meta είπε ότι έλαβε αναφορές για το πρόβλημα και ότι «συνέχισε να εργάζεται» για την επιδιόρθωση των ελαττωμάτων του λογισμικού. Οι νέες εκδόσεις της δωρεάν λειτουργίας την χαρακτηρίζουν ρητά ως “μόνο κείμενο” αντί να υπονοούν ότι δεν θα κοστίσει ποτέ χρήματα. Ο εκπρόσωπος είπε ότι το έγγραφο που εκτιμά τις χρεώσεις 7,8 εκατομμυρίων δολαρίων ανά μήνα δεν βασιζόταν σε πληροφορίες χρέωσης εταιρείας κινητής τηλεφωνίας και ότι οι υπερχρεώσεις πλησίαζαν τα 3 εκατομμύρια δολάρια το μήνα.
Η Meta, όπως και η Google, έχει έντονο ενδιαφέρον για την προώθηση της δωρεάν πρόσβασης στο Διαδίκτυο. Το μεγαλύτερο μέρος της πρόσφατης ανάπτυξής του προέρχεται από αναπτυσσόμενες χώρες, όπου πολλοί άνθρωποι χρησιμοποιούν το διαδίκτυο για πρώτη φορά. Ενώ η δωρεάν υπηρεσία δεν περιορίζει τους χρήστες να επισκέπτονται μόνο το Facebook και άλλες υπηρεσίες που διαθέτει, αυξάνει τις πιθανότητες να εγγραφούν οι νεοφερμένοι στο Διαδίκτυο και να τονώσουν την ανάπτυξη της Meta.
Υπάρχουν άλλες ανησυχίες σχετικά με τις δωρεάν προσφορές της Meta πέρα από την έκπληξη. Η εταιρεία έχει επικριθεί επειδή καθιστά πολύ εύκολη την πληρωμή δεδομένων μέσω συστημάτων εντός εφαρμογής (αντί για άμεσες αγορές από παρόχους) και εκ των υστέρων «δάνεια» σε ορισμένες χώρες. Έχει επίσης κατηγορηθεί ότι ωθεί τους χρήστες του προϊόντος Discover της προς το περιεχόμενο των δικών της υπηρεσιών, ενώ δεν κάνει αρκετά για να κάνει το εξωτερικό περιεχόμενο εύκολα προσβάσιμο. Ενώ η εταιρεία ισχυρίστηκε ότι θα αντιμετωπίζει εξίσου όλη την κίνηση στο Διαδίκτυο —είτε για τα δικά της προϊόντα είτε αλλού—, το ίδιο το έγγραφο που διέρρευσε δηλώνει ότι το Discover «δεν λειτουργεί σύμφωνα με τις δεσμεύσεις μας».